Între 25 și 29 martie 2024 a avut loc componenta fizică a atelierului CIVIS intensiv Understanding causation in virtual reality la Facultatea de Filosofie, Universitatea din București. Mai multe detalii despre acest „blended intensive programme” (BIP) puteți găsi aici: https://civis.eu/en/learn/civis-courses/understanding-causation-in-virtual-reality

La eveniment au participat studenți de la universități partenere CIVIS, cât și de la Universitatea din București. Printre profesorii și formatorii care predau la acest program se numără colegi de la Facultatea de Filosofie: prof. univ. dr. Constantin Stoenescu, conf. univ. dr. Sorin Costreie, conf. univ.  dr. Constantin Vică, lector dr. Andrei Mărășoiu, lector dr. Alexandru Dragomir, asist. Anda Zahiu, drd. Sandra Brânzaru. Dar au susținut prelegeri şi colegi de la Universitatea Națională de Știință şi Tehnologie Politehnica București (lector dr. Mircea Toboşaru), cât şi de la alte universități partenere CIVIS: prof. dr. Neil McDonnell (University of Glasgow), lector Micah Thomas Pimaro Jr. (University of Calabar, Nigeria), iar de la Tilburg University a avut o prezentare online lect. dr. Nathan Wildman. Mai multe despre laboratorul ARC-XR al prof. McDonnell puteți afla aici: https://www.gla.ac.uk/research/arc/xr/

Scopul acestui program intensiv hibrid este de a explora modalități de înțelegere a cauzalității în realitatea virtuală – modul în care obiectele interacționează între ele și rolul cauzalității în felul cum ne raportăm la lumile virtuale. Cauzalitatea este esențială atât în înțelegerea realității fizice, cât și a realității virtuale; ea influențează dezbaterile privind acțiunea, autonomia și răspunsurile utilizatorilor ca agenți în realitatea virtuală. Percepția cauzală este foarte importantă pentru înțelegerea interacțiunii utilizatorului și a experiențelor pe care le au utilizatorii în VR. Cu toate acestea, există puține lucrări în literatura de specialitate care să se axeze atât pe cauzalitate, pe filosofia tehnologiei, cât și pe percepția cauzală. Cursurile (față-în-față şi, respectiv, online) au în vedere și dezbaterile din metafizică, epistemologie, filosofia percepției, filosofia tehnologiei și filosofia minții. Principalul rezultat al programului va fi o mai bună înțelegere a naturii experiențelor noastre în VR și a mecanismelor care le subîntind. Componenta online a acestui program intensiv este dedicată parcurgerii lucrării „Reality+” scrise de cunoscutul David Chalmers: https://consc.net/reality/

În termenii competențelor dobândite, programul oferă studenților oportunitatea de a înțelege, reflecta și de a utiliza în mod etic dispozitivele și aplicațiile VR. În acest sens, profesorii și formatorii prezintă studenților cele mai recente concepte, teorii, principii și metode fundamentale de cercetare în realitatea virtuală, oferindu-le o pregătire valoroasă pentru cariere în domenii legate de VR. Nu în ultimul rând, cursul ne invită la game-ificarea învățării, ilustrând concepte teoretice abstracte (cum ar fi obiecții la metafizicile contemporane ale cauzalității) prin elemente simple ca jocul cu piesele de remi. Câteva mostre de asemenea ilustrații extrase direct din seminar puteți găsi pe pagina profesorului McDonnell: https://padlet.com/neil_mcdonnell/civis-r9wyrhd4is9598t9

Proiectul acestui curs intensiv s-a născut din convergența inițiativelor de cercetare ale studenților doctoranzi ai Facultății de Filosofie, masteranzi ai programului „Mind the Brain” în științele cogniției de la Filosofie și, respectiv, studenți de licență ai programului în științele cogniției de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul UB. Mai multe detalii despre programul masteral „Mind the Brain” puteți afla aici: https://filosofie.unibuc.ro/master-of-arts-in-cognitive-science-mind-the-brain/ sau contactându-l pe andrei.marasoiu@filosofie.unibuc.ro