Joi, 17 noiembrie 2022, orele 12–14
– online –

Linkul pentru accesul online este:
https://meet.google.com/idm-boup-spy

Conferențiar: 
CS III dr. hab. HENRIETA ANIȘOARA ȘERBAN
(I.F.P.A.R.)

Tema: „Cunoașterea situată” și epistemologia contemporană

Accentul investigației mele cade pe subiectul cunoscător și pe refuzul epistemologic al „minții-oglindă” și al „privirii de nicăieri”. Zona cunoașterii este definită ca zonă a enunțurilor semnificative pentru subiectul cunoscător, din perspectiva experienței epistemologice educate a acestuia. Viața omului și calitatea vieții se adaugă interesului științific teoretic și aplicațiilor rezultatelor științifice. Cunoașterea este „situată” în sensul că nu caută cu orice preț detașarea de o perspectivă specific subiectivă asupra lucrurilor, realității, subiectului de studiu, de socializarea specifică cercetătorului sau de comunitatea științifică a acestuia. Ca un „navigator”, agentul cunoscător are repere: bio-bibliografice, logice, practice, normative. Corelația epistemologie–limbaj–ontologie este evidențiată interpretativ, în vederea îndepărtării de viziunea de tip Whiggish science. Putem vorbi despre subiectivitate și perspectivism în cunoaștere și epistemologie, fără a ne raporta fără rigoare, ori depreciativ, la actul și rezultatul cunoașterii. Contextualismul joacă de asemenea un rol-cadru în conceptualizarea situării cunoașterii. Discutăm foarte pe scurt și despre contextualismul semantic, despre subiectul rațional ideal (ideal reasoner), despre „logica situată” (situaționistă; J. Barwise), despre feminism epistemologic (este obiectivitatea o doctrină?) și despre cunoaștere ca produs social. Interpretarea realizată susține într-o măsură relevantă constructivismul social, perspectivismul, pluralismul epistemologic și un relativism slab.

 

Linkul pentru accesul online este:
https://meet.google.com/idm-boup-spy

______________________________________________________

Următoarea comunicare:

  • 24.11.2022: MIHAI POPA (I.F.P.A.R.), „A.D. Xenopol și G. Vico – repetiție și dezvoltare în devenirea istorică”