Scrisoare deschisa catre Ministerul Educatiei

Către:

Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului

Domnului Daniel Petru Funeriu, Ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului

Domnule Ministru,

Membrii Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti au constatat cu surprindere faptul că în Proiectul de lege a educaţiei naţionale aflat în dezbatere publică, disciplinele Filosofie şi Logică și argumentare nu mai sunt incluse în rândul disciplinelor socio-umane prevăzute de proba scrisă transdisciplinară  din cadrul examenului de bacalaureat  (Art. 63, alin. 4).

Proiectul de lege întăreşte şi extinde astfel prevederile Ordinului MECI 5508/2009 care a eliminat cele două discipline filosofice din programa de bacalaureat a absolvenţilor de la profilul real, specializările matematică-informatică şi ştiinţe ale naturii.  Absenţa acestor discipline din Proiectul de lege a educaţiei naţionale este cu atât mai greu de înţeles cu cât toate celelalte materii socio-umane care se studiază în liceu sunt prezente în cadrul probei transdisciplinare pentru profilul umanist din filiera teoretică. De asemenea, este greu de explicat cum discipline care contribuie în mod hotărâtor la formarea competenţelor prevăzute de lege nu fac parte și din  sistemul de evaluare a acestora.

Filosofia se află în centrul formelor culturii care constituie baza înfloririi personalităţii umane. Ea este disciplina formatoare esenţială în epoca noastră. Nu poate fi vorba de împlinire în plan individual şi social fără contribuţia filosofiei. Pe de altă parte, oricine poate constata că avantajul competitiv al sistemelor de învăţământ performante din lumea de astăzi nu este dat de instrumentalizarea formării  şi de specializarea îngustă. Dimpotrivă, avantajul competitiv al acestor sisteme este dat de asimilarea în orice context educaţional a disciplinelor filosofice şi umaniste. Acestea asigură baza creativităţii şi autonomiei persoanelor, a comportamentului etic şi raţional şi constituie mediul interpretării valorilor şi dezvoltării atitudinilor în orice societate care se consideră liberă şi democratică.

Într-o lume în care ambiguitatea îşi face din ce în ce mai simţită prezenţa, tinerii nu vor renunţa la căutarea sensurilor. A încuraja reducerea interesului tinerilor faţă de disciplinele filosofice înseamnă o îngrădire a dreptului lor la realizarea deplină a propriilor capacităţi. Pe termen lung, lipsa interesului pentru studierea filosofiei în învăţământul românesc  va conduce la pierderea unei importante oportunităţi de creştere a avantajului său competitiv,  iar cultural nu va putea fi răscumpărată de nimic. De aceea, membrii Facultăţii de Filosofie  a Universităţii din Bucureşti apreciază că excluderea Filosofiei şi a disciplinei Logică şi argumentare din rândul disciplinelor din care se constituie probele transdisciplinare ale examenului de bacalaureat,  conform Proiectului de lege a educaţiei naţionale supus dezbaterii publice,  nu poate fi legitimată de nici un considerent de natură intelectuală, practică sau administrativă, şi solicită ferm reconsiderarea acestei prevederi prin reincluderea celor două discipline filosofice în cadrul programelor de bacalaureat.

Cu deosebită consideraţie,

Decan

Prof. dr. Romulus Brâncoveanu

8 aprilie 2010

11 thoughts on “Scrisoare deschisa catre Ministerul Educatiei”

  1. Excelent!

    Actualul minister al educatiei se arata oarecum bulversat de incercarea de a intelege sensul educatiei. De pilda studiul disciplinelor realiste trebuie ca dlui Ministru Funeriu(chimist respectabil) sa-i fi asigurat o formare UMANA, o capacitate de discernere intre prioritati, valori, optiuni alternative, pentru ca altfel, daca educatia nu ar avea sensul acesta, prezenta dlui Funeriu la un Minister si nu intr-un laborator de cercetare ar fi nejustificata.
    Doar ideea ca educatia te face capabil sa faci si ce nu ai “invatat” stricto sensu poate justifica faptul ca in mod firesc nu devenim cu totii, din primul an de scoala, tinichigii, agenti de publicitate sau politicieni.

    Daca ar intelege acest fapt ministerul educatiei ar legifera in favoarea FORMARII UMANE, si nu cu obsesia specifica lumii a treia de a produce oameni care sa reia operatiuni deja stiute, dupa tipare stiute, iar disciplinele umaniste nu ar mai fi eliminate pe motiv de inutilitate practica.
    Ceea ce e interesant e ca la calculul de pe urma al profitului, o societate cu oameni care stiu si filosofie iese mai castigata decat o societate de tonomate stupide.

    Domnule Ministru, cu putin mai putina consideratie decat D-nul Decan,
    va pup.

  2. Sunteti oribili.

    Numai ca sa va mentineti posturile (i.e. interesul de mai tarziu pentru disciplinele voastre) sunteti in stare sa chinuiti copiii pe mai departe. Nenorocitilor, cu “petitiile” voastre grotesti cu tot!

    Copii au 7 (sapte) ore pe zi, uneori si opt, la liceu, inca dintr-a X-a. Aveti habar de asta? Ar trebui sa aiba MAXIMUM patru. Ar trebui sa aiba de ales. Daca vor filo, s-o ia spre filo. Dar daca nu vor, LASATI-I DRACULUI IN PACE! Incetati sa va mai comportati ca niste lipitori carora li se vor lua slujbele PE SPATELE COPIILOR! Ati ramas cu mentalitatea invatamantului comunist, care scotea cretini cu cultura generala.

    Ar trebui sa va fie rusine pentru acest apel, sa va crape obrazul, nefericitilor. Dar nu, sunt convins ca va veti comporta in continuare ca niste cersetori, pe spatele nenorocirii copiilor care n-au avut decatr ghinionul sa fie romani si sa va intalneasca.

    (Precizati unde vomita cineva dupa ce va citeste. Imi produceti cea mai mare sila.)

  3. bineinteles ca ati cenzurat
    ah ce bine e sa iubesti democratia, vocea de opozitie, sa respecti opinia contrara…
    cum se vede ca sunteti democrati si nu comunisti…

  4. doc ai citit in viata ta amarata un pic de filosofie? pardon ai gandit in viata ta macar pentru jumatate de secunda :D…fara suparare cam de asta dai dovada 😀 asa ca mai taci! filosfie :X

  5. uite, pt oameni ca domul doc sunt necesare cursurile de logica, argumentare, filosofie. eu una n-am inteles nimic din ce-a mazgalit mai sus:))

  6. Sunt oameni care, dupa Auschwitz, nu mai pot iesi dintr-o sila (la nausee, sic!) maligna. Astfel, dai de oameni cum e “doc” al nostru de mai sus, impiedicati intr-o stupiditate sulemenita schizoid in desteptaciune. Cum par prostii atoatestiutori? Facandu-li-se sila de orice idee, de orice initiativa, de orice opinie. Vrei sa fii destept ad hoc? Te saturi de toate, de toti, spui ca nu mai ai cuvinte, ca, in fine, romania (dodoloatza sau nu) e insuportabila!…

    Te anunt, draga doc, cu totul neoficial, ca pe langa faptul de a ne fi facut filosofi&profesori de filosofie, Facultatea noastra ne-a invatat sa fim si sarlatani,jmekeri, mai ceva ca tine… in fine, ne-a dat supralicitata scoala a vEtzii, asa incat ne putem adapta la exploatatorul sistem capitalist depasind (Überwindung, overcoming)nevoia de locuri de munca in licee!

    Iar Scrisoarea de mai sus e cu totul meritorie intrucat atat in intentia, cat si in proiectul pe care le circumscrie e intru totul nobila….

    …plus ca in ignoranta ta consideri marxismul opus (recesiv?) democratiei!Mein Got! Pentru asta nu te voi ierta niciodata…

  7. Draga Doc, daca ei vor si mate si filozofie? Ce fac bietii copii care pe deasupra faptului ca au 7 ore, acum nu mai au voie nici sa studieze si sa dea examen la ceva care, s-ar putea, sa le placa cu adevarat…
    Ai dreptate cand vorbesti despre “posibilitatea de a alege”. Petitia de mai sus tocmai pentru asta pledeaza! Ea nu obliga la filosofie si logica, ci la posibilitatea de a alege, elev fiind, aceste discipline, ca materii de bac.

    Draga GWF, mai nou si MD, razboinic ca intotdeauna, de ce perpetuezi violenta? Te rog, nu generaliza… Pe mine Facultatea de filosofie nu m-a facut, ca pe tine, un sarlatan jmeker “mai ceva decat doc”, ci doar, cum spune cineva cu inspiratie in alta parte: “a pus probleme”:D.

  8. Ma numesc Stefania,am absolvit ucenicii in 1995.In septembrie 2010am sustinut examenul de diferente,pentru a fi admisa in clasa a xi a ciclul superior,la frecventa redusa la Grup Scolar Ind. Constructii nr.2 Pitesti,dar nu am fost acceptata desi am promovat examenele de diferenta pe motiv ca nu as avea terminat anul de completare.Din precizarile cuprinse in adresa nr 4929/19 11 2009 pct.4 alineatele 3si4 a MECI,directia generala educatie timpurie,scoli performanta si programetransmit si inspectoratului scolar judeteansi implicit directorilor de licee,rezulta ca am parcurs corect etapele finalizarii ciclului inferior al liceului.De asemenea precizarile pct.7 din aceeasi adresa nr.4929/19.11.2009a MECI,nu imi limiteaza continuarea studiilor la o anumita ruta de scolarizare .Prin prezenta solicit acorduldvs.privind admiterea mea in clasa axi-a ,ciclul superior in acest an scolar ,cererea mea de inscrire a fost depusa la secretariat in termenul legal .In caz contrar ma adresez justitiei pentru incalcarea unui drept legal,dreptul la continuarea studiilor.

  9. Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovatiei ar trebui sa se numeasca simplu “Ministerul INOVATIEI” pentru ca numai asta stie sa faca de ceva vreme.

    Ar fi cea mai mare stupiditate si o dovada clara a dorintei Parlamentului actual de a reinstaura comunismul. De ce? Pentru ca promoveaza cu inversunare PROSTIA si PROSTIREA populatiei. Oamenii aia habar nu au de gramatica limbii romane si iau niste decizii fara niciun sens, fara vreun dram de responsabilitate.

    Iar din cele 7 ore/zi pe care condamna “Doc”, numai 2-3 merita luate in seama cu adevarat. Programul este “aglomerat” de ore ca Muzica, Desen, Sport, Dirigentie, unde se sta pur si simplu DEGEABA. Eu am terminat anul asta liceul la Uman, Filologie Bilingv Engleza si daca in clasele a 11-a si a 12-a programul a fost axat pe materiile de profil, ei bine, in clasele a 9-a si a 10-a am avut:

    -2 ore de FIZICA (3!!! in clasa a 10-a)
    -2 ore de MATEMATICA
    -2 ore de BIOLOGIE
    -2 ore de INFORMATICA
    -1 ora de CHIMIE

    Daca mi-am ales profil UMAN, e de la sine inteles ca nu cautam niciuna din materiile de mai sus si ca planurile mele erau cu totul altele. La INFORMATICA nu am facut absolut nimic si ma trezesc in clasa a 12-a ca am proba la BAC!!! De unde pana unde? Daca vreau ECDL, imi dau singura ECDL, dar sa fiu OBLIGATA sa sustin proba de competente la o materie care a fost in orar doar pentru a imi permite sa imi verific mailul la scoala si eventual sa mai vad ce e nou pe retelele de socializare… asta e de neconceput. Si totusi se intampla, spre stupefactia tuturor.

    Apoi, cu o SINGURA ora de LATINA pe saptamana, eu aveam TEZA! Cum sa imi predea mie profesorul acela gramatica limbii latine intr-o singura ora, sa asculte, sa dea lucrari si colac peste pupaza…teza??? Apai de ce nu m-au evaluat la MATE? Aveam mai multe sanse sa trec prin materie acolo, LOGIC, nu?

    Propun sa se introduca in programul politicienilor nostri scumpi si dragi macar o ora de LOGICA pe saptamana lor de “lucru”. Chiar au nevoie…

    Un calcul simplu i-ar permite lui “Doc” sa vada ca daca s-ar renunta, in cazul celor de la profil UMAN, la materiile de mai sus, am avea…13 ore in minus! Mai raman inca 22 pe saptamana. Un program mai mult decat perfect.

    Cei de la REAL sunt in aceeasi situatie. Au si ei cele 4 ore de nimic, mai putine ore defel in program daca nu sunt la Bilingv. Iarasi…cei de la profilele de MATE-INFO simplu cu 2 ore de engleza/franceza etc pe saptamana au dat anul acesta competenta pentru limba straina. Se compara copiii astia la nivel de cunostinte cu noi, de la Bilingv care aveam 6 ore de Engleza (Limba 1) si 3-4 ore de Lb 2?

    In plus, pentru cei de la Real sunt obligatorii toate materiile de genul: Fizica, Biologie, Chimie, insa pentru Bac isi aleg numai una din aceste materii. Nu ar fi normal sa isi aleaga inca de la inceputul liceului ce anume vor sa studieze 4 ani? Oricum nu pot fi aprofundate toate cele 3 materii. Pe de alta parte, ei nu studiaza decat o ora de Logica pe saptamana (clasa a 9-a) si inca una de Filosofie in clasa a 12-a.

    Asadar programul se echilibreaza si daca in cazul unei clase de Uman se pastreaza acea materie-metis “Stiinte” pentru cultura generala a fiecaruia, atunci si acestea 2 trebuie pastrate in curriculumul elevilor de Real. Multi sunt pasionati de Logica si Filosofie si merg chiar la olimpiade si concursuri nationale.

    In extenso, materiile optionale, nu sunt deloc optionale, ci sunt determinate strict de indeplinirea numarului de ore ale fiecarui profesor. Inca o prostie teribila! Un profesor are nevoie de timp si in afara programului de scoala, are de corectat lucrari, de facut planuri pentru ore, de verificat eseurile/problemele celor pasionati de materia acestuia si multe altele.

    Eu nu am facut pregatire pentru Bac si mi-am cam stresat profesorii de la clasa cu intrebari si lucrari de vazut. Tine cineva cont de timpul pe care il acorda zilnic un profesor elevilor sai? Salariul unui profesor nu trebuie calculat in functie de numarul de ore… ci trebuie calculat astfel incat acestuia sa ii fie de ajuns pentru a isi da interesul la scoala si a isi practica meseria cu pasiune si nu cu un nod in gat si gandul la ce nu poate face cu banii sai.

    Pentru ca am deviat putin de la subiect, revin: programul, daca este aglomerat, acest lucru se datoreaza disciplinelor de umplutura. Spun asta, desi poate parea o acuza, la gandul ca orice elev care vrea sa faca Desen sau Muzica se duce la un liceu de arta si mai apoi pentru ca acestea nu se studiaza asa cum ar trebui, anume urmarind formarea unei culturi. Cant la mine acasa cand si daca am chef, la scoala se presupune ca ar trebui sa fiu pusa in tema cu evolutia muzicii clasice si sa mi se aduca sa ascult Bach, Shostakovich, Schubert, Chopin, nu sa mimez la unison cu cei din clasa “ Foaie verde, tralala”. Desenez pe peretii camerei mele daca asa imi vine mie “piticul”, la scoala ar trebui sa invat despre pictori celebri, curente, stiluri, astfel incat sa recunosc si eu cateva lucruri daca merg la o expozitie de arta. Alerg seara sau in weekend daca am chef sa fac Sport, nu trebuie sa transpir la scoala pentru ca apoi sa merg la ora de Romana cu obrajii rosii si camasa lipita de corp, ciufulita si sa dau lucrare sau sa fiu ascultata din avantgardism… Ar insemna sa imi bat joc de ceva ce imi place.

    Sunt convinsa ca se poate observa ca programul elevului de liceu poate fi cu usurinta “eliberat” daca asta se urmareste, astfel incat schimbul de cunostinte intre profiluri sa fie facut in limita bunului simt, cu gandul la determinarea sau formarea culturii care lipseste atat in societatea actuala.

    Iar OPTIUNEA, daca se numeste asa, atunci sa fie tratata ca atare si oferita elevilor. Dreptul la invatatura si la cultura este un drept fundamental, negativ (pentru necunoscatori, statul nu se implica). Pot fi consultate articolele 19 si 26 din Carta Drepturilor Omului, in caz de indoiala. [Nota bene: Treaba asta o stiu de la Filosofie si e chiar utila, nu-i asa?] Iar Bacul ala amarat, e deja facut astfel incat sa nu ne exprimam in niciun fel cunostintele, deprinderile, placerile sau personalitatea, ci este un examen sablon. Macar pentru sufletul meu sa am cultura, daca in societate au castigat teren ocupatii si obiceiuri mai putin importante.

    Si da, orice elev poate invata de unul singur lucrurile ce il intereseaza, insa pentru asta trebuie sa ii fie deschisa calea, trebuie sa fie atras, trebuie sa fie pus in fata lucrurilor in sine si sa vada ca exista si Altceva, ca se poate si Altfel. Asta e rolul educatiei pana la urma, sa fie un portar bun si sa permita accesul. Nu ne inchideti si poarta asta, ca oricum ni s-au inchis destule.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.